SooperKanoon - India's Premier Online Legal Search - sooperkanoon.com

Time, Inc. Vs. Firestone
Time, Inc. Vs. Firestone

SooperKanoon Citation : sooperkanoon.com/104055

Court : US Supreme Court

Decided On : Mar-02-1976
Appeal No. : 424 U.S. 448
Appellant : Time, Inc.
Respondent : Firestone
Judgement :

Time, Inc. v. Firestone - 424 U.S. 448 (1976)
U.S. Supreme Court Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448 (1976)

Time, Inc. v. Firestone
No. 74-944

Argued October 14, 1975
Decided March 2, 1976

424 U.S. 448

CERTIORARI TO THE SUPREME COURT OF FLORIDA

SYLLABUS


https://sooperkanoon.com/
https://sooperkanoon.com/104055

After respondent had sought separate maintenance, her husband, the scion of a
wealthy industrial family, filed a counterclaim for divorce on grounds of extreme
cruelty and adultery. The court granted the counterclaim, stating that "neither party
Is domesticated, within the meaning of that term as used by the Supreme Court of
Florida," and that "the marriage should be dissolved.” On the basis of newspaper
and wire service reports and information from a bureau chief and a "stringer,"
petitioner published in its magazine an item reporting that the divorce was granted
"on grounds of extreme cruelty and adultery." After petitioner had declined to
retract, respondent brought this libel action in the state court. A jury verdict for
damages against petitioner was ultimately affirmed by the Florida Supreme Court.
Petitioner claims that the judgment violates its rights under the First and
Fourteenth Amendments.

HELD

1. The standard enunciated in New York Times Co. v. Sullivan, 376 U. S. 254 |,
as later extended, which bars media liability for defamation of a public figure

absent proof that the defamatory statements were published with knowledge of
their falsity or in reckless disregard of the truth, is inapplicable to the facts of this
case. Pp. 424 U. S. 452 -457.

(a) Respondent was not a "public figure,” since she did not occupy "“[a role] of
especial prominence in the affairs of society," and had not been "thrust . . . to the
forefront of particular public controversies in order to influence the resolution of the
issues involved." Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U. S. 323 , 418 U. S. 345 .
Pp. 424 U. S. 453 -455.

(b) The New York Times rule does not automatically extend to all reports of
judicial proceedings regardless of whether the party plaintiff in such proceedings is
a public figure who might be assumed to "have voluntarily exposed [himself] to
increased risk of injury from defamatory falsehood." Gertz, supra at 418 U. S.
345 . There is no substantial reason why one involved in litigation should forfeit
that degree of protection afforded by the law of defamation imply by virtue of being
drawn into a courtroom. Pp. 424 U. S. 455 -457.



https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#452
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#345
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#453
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#345
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#345
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#455

Page 424 U. S. 449

2. No finding was ever made by the divorce court that respondent was guilty of
adultery as petitioner had reported, and though petitioner contends that it faithfully
reproduced the precise meaning of the divorce judgment, the jury's verdict, upheld
on appeal, rejected petitioner's contention that the report was accurate. Pp. 424
U. S. 457 -459.

3. In a case such as this, Gertz, supra, imposes the constitutional limitations that
(1) compensatory awards "be supported by competent evidence concerning the
injury" and (2) liability cannot be imposed without fault. Since Florida permits
damages awards in defamation actions based on elements other than injury to
reputation, and there was competent evidence here to permit the jury to assess
the amount of such injury, the first of these conditions was satisfied. Pp. 424 U. S.
459 -461.

4. Since, however, there was no finding of fault on the part of the petitioner in its
publication of the defamatory material, the second constitutional limitation imposed
by Gertz was not met. Though the trial court's failure to submit the question of
fault to the jury does not, of itself, establish noncompliance with the constitutional
requirement, none of the Florida courts that considered this case determined that
petitioner was at fault. Pp. 424 U. S. 461 -464.

305 So0.2d 172, vacated and remanded.

REHNQUIST, J., delivered the opinion of the Court, in which BURGER, C.J., and
STEWART, BLACKMUN, and POWELL, JJ., joined. POWELL, J., filed a
concurring opinion, in which STEWART, J., joined, post, p. 424 U. S. 464
BRENNAN, J., post, p. 424 U. S. 471 , WHITE, J., post, p. 424 U. S. 481 ,
and MARSHALL, J., post, p. 424 U. S. 484 , filed dissenting opinions. STEVENS,
J., took no part in the consideration or decision of the case.

MR. JUSTICE REHNQUIST delivered the opinion of the Court.


https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#457
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#457
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#459
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#459
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#461
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#464
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#471
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#481

Petitioner is the publisher of Time, a weekly news magazine. The Supreme Court
of Florida affirmed a

Page 424 U. S. 450

$100,000 libel judgment against petitioner which was based on an item appearing
in Time that purported to describe the result of domestic relations litigation
between respondent and her husband. We granted certiorari, 421 U.S. 909 (1975),
to review petitioner's claim that the judgment violates its rights under the First and
Fourteenth Amendments to the United States Constitution.

Respondent, Mary Alice Firestone, married Russell Firestone, the scion of one of
America's wealthier industrial families, in 1961. In 1964, they separated, and
respondent filed a complaint for separate maintenance in the Circuit Court of Palm
Beach County, Fla. Her husband counterclaimed for divorce on grounds of
extreme cruelty and adultery. After a lengthy trial, the Circuit Court issued a
judgment granting the divorce requested by respondent's husband. In relevant
part, the court's final judgment read:

"This cause came on for final hearing before the court upon the plaintiff wife's
second amended complaint for separate maintenance (alimony unconnected with
the causes of divorce), the defendant husband's answer and counterclaim for
divorce on grounds of extreme cruelty and adultery, and the wife's answer thereto
setting up certain affirmative defenses. . ."

n * % % %1

"According to certain testimony in behalf of the defendant, extramarital escapades
of the plaintiff were bizarre and of an amatory nature which would have made Dr.
Freud's hair curl. Other testimony, in plaintiff's behalf, would indicate that
defendant was guilty of bounding from one bedpartner to another

Page 424 U. S. 451



with the erotic zest of a satyr. The court is inclined to discount much of this
testimony as unreliable. Nevertheless, it is the conclusion and finding of the court
that neither party is domesticated within the meaning of that term as used by the
Supreme Court of Florida. . . ."

n * % % %1

"In the present case, it is abundantly clear from the evidence of marital discord that
neither of the parties has shown the least susceptibility to domestication, and that
the marriage should be dissolved.”

n * % % %!

"The premises considered, it is thereupon"
"ORDERED AND ADJUDGED as follows:"

"1. That the equities in this cause are with the defendant; that defendant's
counterclaim for divorce be and the same is hereby granted, and the bonds of
matrimony which have heretofore existed between the parties are hereby forever
dissolved."

n * % % I

"4. That the defendant shall pay unto the plaintiff the sum of $3,000 per month as
alimony beginning January 1, 1968, and a like sum on the first day of each and
every month thereafter until the death or remarriage of the plaintiff."

App 523-525, 528.

Time's editorial staff, headquartered in New York, was alerted by a wire service
report and an account in a New York newspaper to the fact that a judgment had
been rendered in the Firestone divorce proceeding. The staff subsequently
received further information regarding the Florida decision from Time's Miami
bureau chief and from a "stringer" working on a special assignment basis in the
Palm Beach area. On the basis of these four sources, Time's staff composed the



following item,
Page 424 U. S. 452
which appeared in the magazine's "Milestones" section the following week:

"DIVORCED. By Russell A. Firestone Jr., 41, heir to the tire fortune: Mary Alice
Sullivan Firestone, 32, his third wife; a onetime Palm Beach schoolteacher; on
grounds of extreme cruelty and adultery; after six years of marriage, one son; in
West Palm Beach, Fla. The 17-month intermittent trial produced enough testimony
of extramarital adventures on both sides, said the judge, 'to make Dr. Freud's hair

curl.

Within a few weeks of the publication of this article, respondent demanded in
writing a retraction from petitioner, alleging that a portion of the article was "false,
malicious and defamatory." Petitioner declined to issue the requested retraction. |
Footnote 1 ]

Respondent then filed this libel action against petitioner in the Florida Circuit
Court. Based on a jury verdict for respondent, that court entered judgment against
petitioner for $100,000, and, after review in both the Florida District Court of
Appeal and the Supreme Court of Florida, the judgment was ultimately affirmed.
305 So.2d 172 (1974). Petitioner advances several contentions as to why the
judgment is contrary to decisions of this Court holding that the First and
Fourteenth Amendments of the United States Constitution limit the authority of
state courts to impose liability for damages based on defamation.

Petitioner initially contends that it cannot be liable for publishing any falsehood
defaming respondent unless

Page 424 U. S. 453

it is established that the publication was made "with actual malice," as that term is
defined in New York Times Co. v. Sullivan, 376 U. S. 254 (1964). [ Footnote 2 ]



https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan

Petitioner advances two arguments in support of this contention: that respondent
is a "public figure" within this Court's decisions extending New York Times to
defamation suits brought by such individuals, see, e.g., Curtis Publishing Co. v.
Butts, 388 U. S. 130 (1967); and that the Time item constituted a report of a
judicial proceeding, a class of subject matter which petitioner claims deserves the

protection of the "actual malice" standard even if the story is proved to be
defamatorily false or inaccurate. We reject both arguments.

In Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U. S. 323 , 418 U. S. 345 (1974), we have
recently further defined the meaning of "public figure" for the purposes of the First
and Fourteenth Amendments:

"For the most part, those who attain this status have assumed roles of especial
prominence in the affairs of society. Some occupy positions of such persuasive
power and influence that they are deemed public figures for all purposes. More
commonly, those classed as public figures have thrust themselves to the forefront
of particular public controversies in order to influence the resolution of the issues
involved."

Respondent did not assume any role of especial prominence in the affairs of
society, other than perhaps Palm Beach society, and she did not thrust herself to
the forefront of any particular public controversy in order to influence the resolution
of the issues involved in it.

Page 424 U. S. 454
Petitioner contends that, because the Firestone divorce was characterized by the

cause celebre,
controversy and respondent must be considered a public figure. But, in so doing,

Florida Supreme Court as a it must have been a, public
petitioner seeks to equate "public controversy" with all controversies of interest to
the public. Were we to accept this reasoning, we would reinstate the doctrine
advanced in the plurality opinion in Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U. S.
29 (1971), which concluded that the New York Times privilege should be
extended to falsehoods defamatory of private persons whenever the statements


https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#345
https://sooperkanoon.com/case/102795/rosenbloom-vs-metromedia
https://sooperkanoon.com/case/102795/rosenbloom-vs-metromedia

concern matters of general or public interest. In Gertz, however, the Court
repudiated this position, stating that

"extension of the New York Times test proposed by the Rosenbloom plurality
would abridge [a] legitimate state interest to a degree that we find unacceptable."

418 U.S. at 418 U. S. 346 .

Dissolution of a marriage through judicial proceedings is not the sort of "public
controversy" referred to in Gertz, even though the marital difficulties of extremely
wealthy individuals may be of interest to some portion of the reading public. Nor
did respondent freely choose to publicize issues as to the propriety of her married
life. She was compelled to go to court by the State in order to obtain legal release
from the bonds of matrimony. We have said that, in such an instance,

“[r]lesort to the judicial process . . . is no more voluntary in a realistic sense than
that of the defendant called upon to defend his interests in court.”

Boddie v. Connecticut, 401 U. S. 371 , 401 U. S. 376 -377 (1971). Her actions,
both in instituting the litigation and in its conduct, were quite different from those of
General Walker in Curtis Publishing Co., supra. [ Footnote 3 ] She assumed no
"special prominence

Page 424 U. S. 455

in the resolution of public questions." Gertz, supra at 418 U. S. 351 . We hold

respondent was not a "public figure" for the purpose of determining the
constitutional protection afforded petitioner's report of the factual and legal basis
for her divorce.

For similar reasons, we likewise reject petitioner's claim for automatic extension of
the New York Times privilege to all reports of judicial proceedings. It is argued
that information concerning proceedings in our Nation's courts may have such
importance to all citizens as to justify extending special First Amendment
protection to the press when reporting on such events. We have recently accepted
a significantly more confined version of this argument by holding that the


https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#346
https://sooperkanoon.com/case/102869/boddie-vs-connecticut
https://sooperkanoon.com/case/102869/boddie-vs-connecticut#376
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#351

Constitution precludes States from imposing civil liability based upon the
publication of truthful information contained in official court records open to public
inspection. Cox Broadcasting Corp v. Cohn, 420 U. S. 469 (1975).

Petitioner would have us extend the reasoning of Cox Broadcasting to safeguard
even inaccurate and false statements, at least where "actual malice" has not been
established. But its argument proves too much. It may be that all reports of judicial
proceedings contain some informational value implicating the First Amendment,
but recognizing this is little different from labeling all judicial proceedings matters
of "public or general interest," as that phrase was used by the plurality

Page 424 U. S. 456

in  Rosenbloom. Whatever their general validity, use of such subject matter
classifications to determine the extent of constitutional protection afforded
defamatory falsehoods may too often result in an improper balance between the
competing interests in this area. It was our recognition and rejection of this
weakness in the Rosenbloom test which led us in Gertz to eschew a subject
matter test for one focusing upon the character of the defamation plaintiff. See
418 U.S. at 418 U. S. 344 -346. By confining inquiry to whether a plaintiff is a
public officer or a public figure who might be assumed to "have voluntarily exposed

himself to increased risk of injury from defamatory falsehood," we sought a more
appropriate accommodation between the public's interest in an uninhibited press
and its equally compelling need for judicial redress of libelous utterances. Cf.
Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U. S. 568 (1942).

Presumptively erecting the New York Times barrier against all plaintiffs seeking
to recover for injuries from defamatory falsehoods published in what are alleged to
be reports of judicial proceedings would effect substantial depreciation of the
individual's interest in protection from such harm without any convincing assurance
that such a sacrifice is required under the First Amendment. And, in some
instances, such an undiscriminating approach might achieve results directly at
odds with the constitutional balance intended. Indeed, the article upon which the
Gertz libel action was based purported to be a report on the murder trial of a


https://sooperkanoon.com/case/103807/cox-broadcasting-corp-vs-cohn
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#344
https://sooperkanoon.com/case/97364/chaplinsky-vs-new-hampshire

Chicago police officer. See 418 U.S. at 418 U. S. 325 -326. Our decision in that
case should make it clear that no such blanket privilege for reports of judicial
proceedings is to be found in the Constitution.

It may be argued that there is still room for application of the New York Times
protections to more narrowly

Page 424 U. S. 457

focused reports of what actually transpires in the courtroom. But even so
narrowed, the suggested privilege is simply too broad. Imposing upon the law of
private defamation the rather drastic limitations worked by New York Times
cannot be justified by generalized references to the public interest in reports of
judicial proceedings. The details of many, if not most, courtroom battles would add
almost nothing toward advancing the uninhibited debate on public issues thought
to provide principal support for the decision in New York Times. See 376 U.S. at
376 U. S. 270 ; cf. Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75 , 383 U. S. 86 (1966). And
while participants in some litigation may be legitimate "public figures," either
generally or for the limited purpose of that litigation, the majority will more likely
resemble respondent, drawn into a public forum largely against their will in order to
attempt to obtain the only redress available to them or to defend themselves
against actions brought by the State or by others. There appears little reason why
these individuals should substantially forfeit that degree of protection which the law
of defamation would otherwise afford them simply by virtue of their being drawn
into a courtroom. The public interest in accurate reports of judicial proceedings is
substantially protected by Cox Broadcasting Co., supra. As to inaccurate and
defamatory reports of facts, matters deserving no First Amendment protection,
see 418 U.S. at 418 U. S. 340 , we think Gertz provides an adequate safeguard
for the constitutionally protected interests of the press and affords it a tolerable
margin for error by requiring some type of fault.



https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#325
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#270
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#270
https://sooperkanoon.com/case/101465/rosenblatt-vs-baer
https://sooperkanoon.com/case/101465/rosenblatt-vs-baer#86
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#340

Petitioner has urged throughout this litigation that it could not be held liable for
publication of the "Milestones" item because its report of respondent's divorce

Page 424 U. S. 458

was factually correct. In its view, the Time article faithfully reproduced the precise
meaning of the divorce judgment. But this issue was submitted to the jury under an
instruction intended to implement Florida's limited privilege for accurate reports of
judicial proceedings. App. 509; see 305 So.2d at 177. By returning a verdict for
respondent, the jury necessarily found that the identity of meaning which petitioner
claims does not exist even for laymen. The Supreme Court of Florida upheld this
finding on appeal, rejecting petitioner's contention that its report was accurate as a
matter of law. Because demonstration that an article was true would seem to
preclude finding the publisher at fault, see Cox Broadcasting Co., 420 U.S. at
420 U. S. 498 -500 (POWELL, J., concurring), we have examined the predicate
for petitioner's contention. We believe the Florida courts properly could have found
the "Milestones" item to be false.

For petitioner's report to have been accurate, the divorce granted Russell
Firestone must have been based on a finding by the divorce court that his wife had
committed extreme cruelty toward him and that she had been guilty of adultery.
This is indisputably what petitioner reported in its "Milestones" item, but it is
equally indisputable that these were not the facts. Russell Firestone alleged in his
counterclaim that respondent had been guilty of adultery, but the divorce court
never made any such finding. Its judgment provided that Russell Firestone's
"counterclaim for divorce be and the same is hereby granted," but did not specify
that the basis for the judgment was either of the two grounds alleged in the
counterclaim. The Supreme Court of Florida, on appeal, concluded that the ground
actually relied upon by the divorce court was "lack of domestication of the parties,"
a ground not theretofore recognized by Florida law. The Supreme Court
nonetheless affirmed the judgment dissolving the bonds of matrimony

Page 424 U. S. 459


https://sooperkanoon.com/case/103807/cox-broadcasting-corp-vs-cohn#498
https://sooperkanoon.com/case/103807/cox-broadcasting-corp-vs-cohn#498

because the record contained sufficient evidence to establish the ground of
extreme cruelty. Firestone v. Firestone, 263 So.2d 223, 225 (1972).

Petitioner may well argue that the meaning of the trial court's decree was unclear, |
Footnote 4 ] but this does not license it to choose from among several
conceivable interpretations the one most damaging to respondent. Having chosen

to follow this tack, [ Footnote 5 ] petitioner must be able to establish not merely

that the item reported was a conceivable or plausible interpretation of the decree,
but that the item was factually correct. We believe there is ample support for the
jury's conclusion, affirmed by the Supreme Court of Florida, that this was not the
case. There was, therefore, sufficient basis for imposing liability upon petitioner if
the constitutional limitations we announced in Gertz have been satisfied. These
are a prohibition against imposing liability without fault, 418 U.S. at 418 U. S. 347

, and the requirement that compensatory awards "be supported by competent
evidence concerning the injury.” Id. at 418 U. S. 350 .

Page 424 U. S. 460

As to the latter requirement, little difficulty appears. Petitioner has argued that,
because respondent withdrew her claim for damages to reputation on the eve of
trial, there could be no recovery consistent with Gertz. Petitioner's theory seems
to be that the only compensable injury in a defamation action is that which may be
done to one's reputation, and that claims not predicated upon such injury are, by
definition, not actions for defamation. But Florida has obviously decided to permit
recovery for other injuries without regard to measuring the effect the falsehood
may have had upon a plaintiff's reputation. This does not transform the action into
something other than an action for defamation as that term is meant in Gertz. In
that opinion we made it clear that States could base awards on elements other
than injury to reputation, specifically listing "personal humiliation, and mental
anguish and suffering” as examples of injuries which might be compensated
consistently with the Constitution upon a showing of fault. Because respondent
has decided to forgo recovery for injury to her reputation, she is not prevented
from obtaining compensation for such other damages that a defamatory falsehood


https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#347
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#350

may have caused her.

The trial court charged, consistently with Gertz, that the jury should award
respondent compensatory damages in "an amount of money that will fairly and

adequately compensate her for such damages,” and further cautioned that "[i]t is

only damages which are a direct and natural result of the alleged libel which may

be recovered." App. 509. There was competent evidence introduced to permit the

jury to assess the amount of injury. Several witnesses [ Footnote 6 ] testified to

the extent of respondent's

Page 424 U. S. 461

anxiety and concern over Time's inaccurately reporting that she had been found
guilty of adultery, and she herself took the stand to elaborate on her fears that her
young son would be adversely affected by this falsehood when he grew older. The
jury decided these injuries should be compensated by an award of $100,000. We
have no warrant for reexamining this determination. Cf. Lincoln v. Power, 151 U.
S. 436 (1894).

IV

Gertz established, however, that not only must there be evidence to support an
award of compensatory damages, there must also be evidence of some fault on
the part of a defendant charged with publishing defamatory material. No question
of fault was submitted to the jury in this case, because, under Florida law, the only
findings required for determination of liability were whether the article was
defamatory, whether it was true, and whether the defamation, if any, caused
respondent harm.

The failure to submit the question of fault to the jury does not, of itself, establish
noncompliance with the constitutional requirements established in  Gertz,
however. Nothing in the Constitution requires that assessment of fault in a civil
case tried in a state court be made by a jury, nor is there any prohibition against
such a finding being made in the first instance by an appellate, rather than a trial,
court. The First and Fourteenth Amendments do not impose upon the States any


https://sooperkanoon.com/case/87659/lincoln-vs-power
https://sooperkanoon.com/case/87659/lincoln-vs-power

limitations as to how, within their own judicial systems, factfinding tasks shall be
allocated. If we were satisfied that one of the Florida courts which considered this
case had supportably ascertained petitioner

Page 424 U. S. 462
was at fault, we would be required to affirm the judgment below.

But the only alternative source of such a finding, given that the issue was not
submitted to the jury, is the opinion of the Supreme Court of Florida. That opinion
appears to proceed generally on the assumption that a showing of fault was not
required, [ Footnote 7 ] but then, in the penultimate paragraph, it recites:

"Furthermore, this erroneous reporting is clear and convincing evidence of the
negligence in certain segments of the news media in gathering the news. Gertz v.
Welch, Inc., supra. Pursuant to Florida law in effect at the time of the divorce
judgment (Section 61.08, Florida Statutes), a wife found guilty of adultery could not
be awarded alimony. Since petitioner had been awarded alimony, she had not
been found guilty of adultery, nor had the

Page 424 U. S. 463

divorce been granted on the ground of adultery. A careful examination of the final
decree prior to publication would have clearly demonstrated that the divorce had
been granted on the grounds of extreme cruelty, and thus the wife would have
been saved the humiliation of being accused of adultery in a nationwide magazine.

This is a flagrant example of ‘journalistic negligence.
305 So.2d at 178.

It may be argued that this is sufficient indication the court found petitioner at fault
within the meaning of Gertz. Nothing in that decision or in the First or Fourteenth
Amendment requires that, in a libel action, an appellate court treat in detail by
written opinion all contentions of the parties, and, if the jury or trial judge had found
fault in fact, we would be quite willing to read the quoted passage as affirming that
conclusion. But, without some finding of fault by the judge or jury in the Circuit



Court, we would have to attribute to the Supreme Court of Florida from the quoted
language not merely an intention to affirm the finding of the lower court, but an
intention to find such a fact in the first instance.

Even where a question of fact may have constitutional significance, we normally
accord findings of state courts deference in reviewing constitutional claims here.
See, e.g., Lyons v. Oklahoma, 322 U. S. 596 , 322 U. S. 602 603 (1944);
Gallegos v. Nebraska, 342 U. S.55 , 342 U. S. 60 -61 (1951) (opinion of Reed,
J.). But that deference is predicated on our belief that, at some point in the state

proceedings, some factfinder has made a conscious determination of the
existence or nonexistence of the critical fact. Here, the record before us affords no
basis for such a conclusion.

It may well be that petitioner's account in its "Milestones" section was the product
of some fault on its part,

Page 424 U. S. 464

and that the libel judgment against it was, therefore, entirely consistent with Gertz.

But in the absence of a finding in some element of the state court system that
there was fault, we are not inclined to canvass the record to make such a
determination in the first instance. Cf. Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. at 383 U. S.
87 -88. Accordingly, the judgment of the Supreme Court of Florida is vacated, and
the case remanded for further proceedings not inconsistent with this opinion.

So ordered.
MR. JUSTICE STEVENS took no part in the consideration or decision of this case.

[ Footnote 1 ]

Under Florida law, the demand for retraction was a prerequisite for filing a libel
action, and permits defendants to limit their potential liability to actual damages by
complying with the demand. Fla.Stat.Ann. 770.01-770.02 (1963).

[ Footnote 2 ]



https://sooperkanoon.com/case/97616/lyons-vs-oklahoma
https://sooperkanoon.com/case/97616/lyons-vs-oklahoma#602
https://sooperkanoon.com/case/98538/gallegos-vs-nebraska
https://sooperkanoon.com/case/98538/gallegos-vs-nebraska#60
https://sooperkanoon.com/case/101465/rosenblatt-vs-baer#87
https://sooperkanoon.com/case/101465/rosenblatt-vs-baer#87

The "actual malice" test requires that a plaintiff prove that the defamatory
statement was made "with knowledge that it was false or with reckless disregard of
whether it was false or not." 376 U.S. at 376 U. S. 280 .

[ Footnote 3 ]

Nor do we think the fact that respondent may have held a few press conferences
during the divorce proceedings in an attempt to satisfy inquiring reporters converts
her into a "public figure." Such interviews should have had no effect upon the
merits of the legal dispute between respondent and her husband or the outcome of
that trial, and we do not think it can be assumed that any such purpose was
intended. Moreover, there is no indication that she sought to use the press
conferences as a vehicle by which to thrust herself to the forefront of some
unrelated controversy in order to influence its resolution. See Gertz v. Robert
Welch, Inc., 418 U. S. 323 , 418 U. S. 345 (1974).

[ Footnote 4 ]

Petitioner is incorrect in arguing that a rational interpretation of an ambiguous
document is constitutionally protected under our decision in Time, Inc. v. Pape,
401 U. S. 279 (1971). There, we were applying the New York Times standard to
test whether the defendant had acted in reckless disregard of the truth. Id. at 401
U. S. 292 . But as we have concluded that the publication in this case need not be
tested against the "actual malice” standard, Pape is of no assistance to
petitioner.

[ Footnote 5 ]

In fact, it appears that none of petitioner's employees actually saw the decree prior
to publication of the "Milestones" article. But we do not think this can affect the
extent of constitutional protection afforded the statement. Moreover, petitioner has
maintained throughout that it would have published an identical statement if its
editorial staff had had an opportunity to peruse the judgment prior to their
publication deadline, and has consistently contended that its article was true when
compared to the words of that judgment.


https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#280
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#345
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape#292
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape#292

[ Footnote 6 ]

These included respondent's minister, her attorney in the divorce proceedings,
plus several friends and neighbors, one of whom was a physician who testified to
having to administer a sedative to respondent in an attempt to reduce discomfort
wrought by her worrying about the article.

[ Footnote 7 ]

After reiterating its conclusion that the article was false, the Florida court noted
that falsely accusing a woman of adultery is libelous per se, and normally
actionable without proof of damages. The court then recognized that our opinion in
Gertz necessarily displaced this presumption of damages, but ruled that the trial
court's instruction was consistent with Gertz, and that there was evidence to
support the jury's verdict -- conclusions with which we have agreed. The court
went on to reject a claim of privilege under state law, pointing out that the privilege
shielded only "fair and accurate" reports, and the jury had resolved these issues
against petitioner. The court appears to have concluded its analysis of petitioner's
legal claims with this statement, which immediately precedes the paragraph set
out in the text:

"Careful examination and consideration of the record discloses that the judgment
of the trial court is correct, and should have been affirmed on appeal to the District
Court."

305 So.2d at 177-178. There is nothing in the court's opinion which appears to
make any reference to the relevance of some concept of fault in determining
petitioner's liability.

MR. JUSTICE POWELL, with whom MR. JUSTICE STEWART joins, concurring.

A clear majority of the Court adheres to the principles of Gertz v. Robert Welch,
Inc., 418 U. S. 323 (1974). But it is evident from the variety of views expressed
that perceptions differ as to the proper application of such principles to this bizarre
case. In order to avoid the appearance of fragmentation of the Court on the basic



https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc

principles involved, | join the opinion of the Court. | add this concurrence to state
my reaction to the record presented for our review.

In Gertz, we held that,

"so long as they do not impose liability without fault, the States may define for
themselves the appropriate standard of liability for a publisher or broadcaster of
defamatory falsehood injurious to a private individual."

Id. at 418 U. S. 347 . Thus, while a State may elect to hold a publisher to a
lesser duty of care, [ Footnote 2/1 ] there is no First Amendment constraint
against

Page 424 U. S. 465

allowing recovery upon proof of negligence. The applicability of such a fault
standard was expressly limited to circumstances where, as here, "the substance of
the defamatory statement makes substantial danger to reputation apparent.™ |
Footnote 2/2 ] Id. at 418 U. S. 348 , quoting Curtis Publishing Co. v. Butts, 388
U.S. 130 , 388 U. S. 155 (1967). By requiring a showing of fault, the Court in
Gertz sought to shield the press and broadcast media from a rule of strict liability
that could lead to intolerable self-censorship and, at the same time, recognize the
legitimate state interest in compensating private individuals for wrongful injury from
defamatory falsehoods.

In one paragraph near the end of its opinion, the Supreme Court of Florida cited
Gertz in concluding that Time was guilty of "journalistic negligence." But, as the
opinion of the Court recognizes, ante at 424 U. S. 462 n. 7, and 46, it is not
evident from this single paragraph that any type of fault standard was, in fact,
applied. Assuming that Florida now will apply a negligence standard in cases of

this kind, the ultimate question here is whether Time exercised due care under the
circumstances: did Time exercise the reasonably prudent care that a State may
constitutionally demand of a publisher or broadcaster prior to a publication whose
content reveals its defamatory potential?


https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#347
https://sooperkanoon.com/case/103471/gertz-vs-robert-welch-inc#348
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts#155
https://sooperkanoon.com/case/104055/time-inc-vs-firestone#462

The answer to this question depends upon a careful consideration of all the
relevant evidence concerning Time's actions prior to the publication of the

Page 424 U. S. 466

"Milestones" article. But, in its conclusory paragraph finding negligence, the
Supreme Court of Florida mentioned only the provision of Florida law that
proscribed an award of alimony to a wife found guilty of adultery, arguing that the
award of alimony to respondent clearly demonstrated that the divorce was granted
on other grounds. There is no recognition in the opinion of the ambiguity of the
divorce decree, and no discussion of any of the efforts made by Time to verify the
accuracy of its news report. Nor was there any weighing of the evidence to
determine whether there was actionable negligence by Time under the Gertz
standard. [ Footnote 2/3 ]

There was substantial evidence, much of it uncontradicted, that the editors of Time
exercised considerable care in checking the accuracy of the story prior to its
publication. The "Milestones" item appeared in the December 22, 1967, issue of
Time. This issue went to press on Saturday, December 16, the day after the
Circuit Court rendered its decision at about 4:30 in the afternoon. The evening of
the 15th, the Time editorial staff in New York received an Associated Press
dispatch stating that Russell A. Firestone, Jr., had been granted a divorce from his
third wife, whom "he had accused of adultery and extreme cruelty." Later that
same evening, Time received the New York Daily News edition for December 16,
which carried a special bulletin substantially to the same effect as the AP dispatch.

On the morning of December 16, in response to an inquiry sent to its Miami
bureau, Time's New York office received a dispatch from the head of that bureau
guoting excerpts from the Circuit Court's opinion that

Page 424 U. S. 467

strongly suggested adultery on the part of both parties. [ Footnote 2/4 ] Later that

day, the editorial staff received a message from Time's Palm Beach "stringer" that
read, in part:



"The technical grounds for divorce, according to Joseph Farrish [ sic ], Jr.,
attorney for Mary Alice Firestone, were given as extreme cruelty and adultry [ sic

1

App. 532. The stringer's dispatch also included several quotations from the Circuit
Court opinion. [ Footnote 2/5 ] At trial, the senior editor testified that, although no
member of the New York editorial staff had read the Circuit Court's opinion, he had
believed that both the stringer and the chief of Time