
SooperKanoon - India's Premier Online Legal Search - sooperkanoon.com

Time, Inc. Vs. Pape

Time, Inc. Vs. Pape

SooperKanoon Citation : sooperkanoon.com/102877

Court : US Supreme Court

Decided On : Feb-24-1971

Appeal No. : 401 U.S. 279

Appellant : Time, Inc.

Respondent : Pape

Judgement :

Time, Inc. v. Pape - 401 U.S. 279 (1971)

U.S. Supreme Court Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279 (1971)

Time, Inc. v. Pape

No. 109

Argued December 16, 1970

Decided February 24, 1971

401 U.S. 279

CERTIORARI TO THE UNITED STATES COURT OF APPEALS FOR THE

SEVENTH CIRCUIT

https://sooperkanoon.com/
https://sooperkanoon.com/102877


SYLLABUS

In a discussion of "police brutality and related private violence" in its 1961 Report,

the Civil Rights Commission mentioned the case of  Monroe v. Pape,  365 U. S.

167  , and listed some of the allegations of Monroe's civil rights complaint filed

against certain Chicago policemen headed by Deputy Chief of Detectives Pape. In

an article about the Report, Time magazine quoted from a summary of the

complaint, without indicating that the charges were Monroe's, and not the

independent findings of the Commission. Pape sued the petitioner publisher for

libel. The Court of Appeals reversed the District Court's grant of Time's motion for

summary judgment, holding that there had to be a trial on the question of whether

Time's failure to make clear that it was reporting no more than allegations showed

"actual malice" (knowledge that the information was false or reckless disregard of

whether it was false or not) under the rule of  New York Times Co. v. Sullivan,  376

U. S. 254  . At the trial, the author of the article and the researcher admitted

awareness that the wording of the Report had been significantly altered, but

insisted that its real meaning had not been changed. The District Court granted

Time's motion for a directed verdict at the close of the evidence, but the Court of

Appeals reversed, holding that the jury should determine whether the omission of

the word "alleged" showed "actual malice." Both courts agreed that Pape was a

"public official," and that the article concerned his "official conduct."

Held:  In the circumstances of this case, the magazine did not engage in a

"falsification" sufficient, in itself, to sustain a jury finding of "actual malice." Pp.  401

U. S. 284  -292.

(a) The magazine's omission of the word "alleged" amounted to the adoption of

one of several rational interpretations of a document bristling with ambiguities, and

while that choice might reflect a misconception, it was not enough to create a jury

issue of "malice" under the rule of  New York Times, supra,  as it would impose a

stricter standard of liability on errors of interpretation or judgment than on errors of

historic fact. P.  401 U. S. 290  .

Page 401 U. S. 280

https://sooperkanoon.com/case/100170/monroe-vs-pape
https://sooperkanoon.com/case/100170/monroe-vs-pape
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape#284
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape#284
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape#290


(b) This holding is confined to the specific facts of this case, and nothing herein is

to be understood as making the word "alleged" a superfluity in published reports of

information damaging to reputation. P.  401 U. S. 292  .

419 F.2d 980, reversed and remanded.

STEWART, J., delivered the opinion of the Court, in which BURGER, C.J., and

BRENNAN, WHITE, MARSHALL, and BLACKMUN, JJ., joined. BLACK, J., filed

an opinion concurring in the judgment, in which DOUGLAS, J., joined,  ante,  p. 

401 U. S. 277  . HARLAN, J., filed a dissenting opinion,  post,  p.  401 U. S. 293  .

MR. JUSTICE STEWART delivered the opinion of the Court.

In November, 1961, the United States Commission on Civil Rights issued the fifth

volume of its Report for that year, a document entitled Justice. A part of Justice

was devoted to a study of "police brutality and related private violence," and

contained the following paragraph:

"  Search., seizure, and violence: Chicago, 1958.  -- The Supreme Court of the

United States decided the case of  Monroe v. Pape  on February 20, 1961.

Although this decision did not finally dispose of the case, it did permit the plaintiff

to sue several Chicago police officers for violation of the Federal Civil Rights Acts

on the basis of a complaint which alleged that:"

" . . . [O]n October 29, 1958, at 5:45 a.m., thirteen Chicago police officers led by

Deputy Chief of Detectives

Page 401 U. S. 281

Pape, broke through two doors of the Monroe apartment, woke the Monroe couple

with flashlights, and forced them at gunpoint to leave their bed and stand naked in

the center of the living room; that the officers roused the six Monroe children and

herded them into the living room; that Detective Pape struck Mr. Monroe several

times with his flashlight, calling him 'nigger' and 'black boy;' that another officer

pushed Mrs. Monroe; that other officers hit and kicked several of the children and

https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape#292
https://sooperkanoon.com/case/102876/monitor-patriot-co-vs-roy#277
https://sooperkanoon.com/case/102876/monitor-patriot-co-vs-roy#277
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape#293


pushed them to the floor; that the police ransacked every room, throwing clothing

from closets to the floor, dumping drawers, ripping mattress covers; that Mr.

Monroe was then taken to the police station and detained on 'open' charges for ten

hours, during which time he was interrogated about a murder and exhibited in

lineups; that he was not brought before a magistrate, although numerous

magistrate's courts were accessible; that he was not advised of his procedural

rights; that he was not permitted to call his family or an attorney; that he was

subsequently released without criminal charges having been filed against him."

Justice 20-21.

A week later, Time, a weekly news magazine, carried a report of the Commission's

new publication. The Time article began:

"The new paperback book has 307 pages and the simple title  Justice.  It is the last

of five volumes in the second report of the U.S. Commission on Civil Rights, first

created by Congress in 1957.  Justice  carries a chilling text about police brutality

in both the South and the North -- and it stands as a grave indictment, since its

facts were carefully investigated

Page 401 U. S. 282

by field agents and it was signed by all six of the noted educators who comprise

the commission."

There followed a description, with numerous direct quotations, of one of the

incidents described in Justice, and then the following account of the Monroe

incident:

"Shifting to the North, the report cites Chicago police treatment of Negro James

Monroe and his family, who were awakened in their West Side apartment at 5:45

a.m. by 13 police officers, ostensibly investigating a murder. The police, says

Justice, 'broke through two doors, woke the Monroe couple with flashlights. . . .'"

The Time article went on to quote at length from the summary of the Monroe

complaint, without indicating in any way that the charges were those made by



Monroe, rather than independent findings of the Commission.

Pape sued Time for libel in the United States District Court for the Northern District

of Illinois, there being diversity of citizenship. Time moved to dismiss the suit on

the ground that the article was fair comment on a government report, and

therefore privileged under Illinois law; the District Court granted the motion, but the

Court of Appeals for the Seventh Circuit reversed. 318 F.2d 652. After remand,

this Court decided  New York Times Co. v. Sullivan,  376 U. S. 254  , and, on the

basis of that decision, the District Court granted Time's motion for summary

judgment. On appeal, the Court of Appeals again reversed, holding that there must

be a trial on the question of whether Time's failure to make clear that it was

reporting no more than allegations showed "actual malice." 354 F.2d 558.

At the trial, Pape called the policemen who had participated in the Monroe raid.

They all testified that nothing resembling the events described in the Time

Page 401 U. S. 283

article as findings of the Commission had occurred.  *  There was also extensive

testimony from the Time staff member who had written the article and from the

"researcher" who had been responsible for checking its factual accuracy. The

author testified that he had written the article on the basis of the Justice report

itself, a Commission press release accompanying the report, and a New York

Times news story describing Justice. He conceded that he knew the meanings of

the words "alleged" and "complaint," but denied that the Time article was false,

given the full context of the Justice report. The researcher testified that she had

consulted several newspaper articles describing Monroe's claims about the raid,

and several articles describing Pape's previous career. She said that she had also

read two dispatches from Time's Chicago correspondent, one of them describing

Monroe's charges without comment as to their truth and the other asserting as fact

that the events had actually occurred. She conceded that she was aware of the

omission of the word "alleged" in the Time article, but said that she believed the

article to have been true as written.

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape


At the close of the evidence, the District Court granted Time's motion for a directed

verdict, 294 F.Supp. 1087, and Pape appealed for a third time. The Court of

Appeals again reversed the District Court, holding that it was for the jury to

determine whether Time's omission of the word "alleged" showed "actual malice."

419 F.2d 980. We granted certiorari in order to decide the constitutional issue

presented under the First and Fourteenth Amendments. 397 U.S. 1062.

Page 401 U. S. 284

The District Court and the Court of Appeals were in agreement that the plaintiff

Pape was a "public official" by virtue of his position as Deputy Chief of Detectives

of the Chicago Police Department, and that the charges contained in the Monroe

complaint, the Justice report, and the Time story concerned his "official conduct."

The two courts differed only in their application of the rule of  New York Times Co.

v. Sullivan,  376 U. S. 254  , which

"prohibits a public official from recovering damages for a defamatory falsehood

relating to his official conduct unless he proves that the statement was made with

'actual malice' -- that is, with knowledge that it was false or with reckless disregard

of whether it was false or not."

Id.  at  376 U. S. 279  -280.

The only question before us, therefore, is whether the Court of Appeals correctly

applied this constitutional rule to the facts of this case in reversing the directed

verdict for the defendant. Inquiries of this kind are familiar under the settled

principle that,

"[i]n cases in which there is a claim of denial of rights under the Federal

Constitution, this Court is not bound by the conclusions of lower courts, but will

reexamine the evidentiary basis on which those conclusions are founded."

Niemotko v. Maryland,  340 U. S. 268  ,  340 U. S. 271  .  Cf. Napue v. Illinois, 

360 U. S. 264  ,  360 U. S. 271  -272. And in cases involving the area of tension

between the First and Fourteenth Amendments, on the one hand, and state

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#279
https://sooperkanoon.com/case/98615/niemotko-vs-maryland
https://sooperkanoon.com/case/98615/niemotko-vs-maryland#271
https://sooperkanoon.com/case/99630/napue-vs-illinois
https://sooperkanoon.com/case/99630/napue-vs-illinois
https://sooperkanoon.com/case/99630/napue-vs-illinois#271


defamation laws, on the other, we have frequently had occasion to review "the

evidence in the . . . record to determine whether it could constitutionally support a

judgment" for the plaintiff.  New York Times, supra,  at  376 U. S. 284  -285; 

Beckley Newspapers v. Hanks,  389 U. S. 81  ,  389 U. S. 83  ;  St. Amant v.

Thompson,  390 U. S. 727  ;  Greenbelt Cooperative Publishing Assn. v. Bresler, 

398 U. S. 6  ,  398 U. S. 11  .

The Time news article reported as a charge by the Commission what was, in its

literal terms, a description

Page 401 U. S. 285

by the Commission of the allegations in a complaint filed by a plaintiff in a civil

rights action. This situation differs in a number of respects from the conventional

libel case. First, the publication sued on was not Time's independent report of the

Monroe episode, but its report of what the Civil Rights Commission had said about

that episode. Second, the alleged damage to reputation was not that arising from

mere publication, but rather that resulting from attribution of the Monroe

accusations to an authoritative official source. Finally, Time made no claim of good

faith error or mere negligence. Both the author of the article and the researcher

admitted an awareness at the time of publication that the wording of the

Commission Report had been significantly altered, but insisted that its real

meaning had not been changed.

The Court of Appeals concluded that it was obvious that the omission of the word

"allegation" or some equivalent was a "falsification" of the Report. Since the

omission was admittedly conscious and deliberate, the only remaining question in

the court's view was whether there had been "malice" in the sense of an "intent to

inflict harm through falsehood." Such an intent, the court thought, might

reasonably be inferred from the very act of deliberate omission, and the issue of

malice was consequently one for the jury.

Analysis of this kind may be adequate when the alleged libel purports to be an

eyewitness or other direct account of events that speak for themselves. For

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#284
https://sooperkanoon.com/case/101557/beckley-newspapers-vs-hanks
https://sooperkanoon.com/case/101557/beckley-newspapers-vs-hanks#83
https://sooperkanoon.com/case/102024/st-amant-vs-thompson
https://sooperkanoon.com/case/102565/greenbelt-co-op-publ-assn-inc-vs-bresler
https://sooperkanoon.com/case/102565/greenbelt-co-op-publ-assn-inc-vs-bresler
https://sooperkanoon.com/case/102565/greenbelt-co-op-publ-assn-inc-vs-bresler#11


example, in  St. Amant, supra,  it made good sense to separate the question of the

truth of St. Amant's charges of corruption and official misbehavior from the

question of whether he had an adequate basis to believe them true. But a vast

amount of what is published in the daily and periodical press purports to be

descriptive of what somebody  said,  rather than of what anybody  did.  Indeed,

Page 401 U. S. 286

perhaps the largest share of news concerning the doings of government appears

in the form of accounts of reports, speeches, press conferences, and the like. The

question of the "truth" of such an indirect newspaper report presents rather

complicated problems.

A press report of what someone has said about an underlying event of news value

can contain an almost infinite variety of shadings. Where the source of the news

makes bald assertions of fact -- such as that a policeman has arrested a certain

man on a criminal charge -- there may be no difficulty. But where the source itself

has engaged in qualifying the information released, complexities ramify. Any

departure from full direct quotation of the words of the source, with all its qualifying

language, inevitably confronts the publisher with a set of choices.

The Civil Rights Commission's Justice report is a typical example of these

problems. The underlying story that gave the report newsworthiness was the

picture of police violence against citizens. Many of the incidents included were

quite clearly designed to shock, anger, and alarm the reader, indeed to move him

into a position of support for specific legislative recommendations of the

Commission. Yet the attitude of the Commission toward the factual verity of the

episodes recounted was anything but straightforward.

First, the episodes were presented in the context of a report which, from the first

page, purported to be dealing with a problem of unquestionable reality and

seriousness:

"In 1931 President Hoover's Wickersham Committee found extensive evidence of

police lawlessness, including unjustified violence. Sixteen years later, another



Presidential Committee, this one appointed by President Truman, concluded that

police brutality, especially against the unpopular, the weak, and the defenseless,

was a distressing problem. And

Page 401 U. S. 287

now, in 1961, this Commission must report that police brutality is still a serious

problem throughout the United States."

Justice 1. Two pages later, the report said that

"The Commission is particularly impressed by the fact that most police officers

never resort to brutal practices. Because of this fact, instances of brutality or

discrimination in law enforcement stand out in bold relief. It is hoped that, by

focusing the attention of the President, the Congress, and the public on these

remaining incongruities, this Report may contribute to their correction."

This process of focusing attention began on the next page with the chapter

heading, in large type: "UNLAWFUL POLICE VIOLENCE." There followed the

crucial description of the foundations on which the ensuing reports were based:

"In the text of this chapter the Commission briefly describes the alleged facts in 11

typical cases of police brutality. They are presented in the belief that they

contribute to an understanding of the problem. The allegations of misconduct are

supported in several cases by criminal convictions or findings by impartial

agencies; in others, by sworn testimony, affidavits from eye witnesses, or by staff

field investigations. In no case has the Commission determined conclusively

whether the complainants or the officers were correct in their statements. This is

the function of a court. The Commission is of the opinion, however, that the

allegations appeared substantial enough to justify discussion in this study."

This statement may fairly be characterized as extravagantly ambiguous. On the

one hand, what was to follow was "11 typical cases of police brutality," each

Page 401 U. S. 288



of which "contribute[s] to an understanding of the problem," and was "substantial

enough to justify discussion" in the study. A range of sources was described, each

of a nature to inspire confidence in the reader. But, the reader was nonetheless

told that these were "alleged facts," "allegations of misconduct," which had not

been "determined conclusively" to be "correct." The suggestion that such a

conclusive determination could be made only by a court capped the confusion: in

context, it was impossible to know whether the Commission was seeking to

encourage belief or skepticism regarding the incidents about to be described.

Turning the page, the reader was confronted with another heading in capitals,

"PATTERNS OF POLICE BRUTALITY," and then the descriptions of the various

incidents began. Each had an italicized heading (  e.g., "The killing of a Negro in

Georgia: 1943  ") followed by an account giving both sides of the story and

carefully describing all facts as "alleged" or using direct quotations. The tone of

total neutrality as to the truth or falsity of the claims of brutality was frequently

marred, however, by remarks that appeared to indicate the Commission's

unexpressed views. At the end of a description entitled "  The killing of a Negro in

Georgia:1958,  " for example, the report said,

"[n]o local disciplinary or criminal action was taken against any of the officers

involved. The attitude of local authorities toward police was protective in this and

several other cases of alleged brutality that occurred within a brief period. . . ."

Id.  at 11.

The description of the Monroe incident bore the italicized title: "  Search, seizure,

and violence: Chicago, 1958.  " Unlike the reports of the other incidents, however,

this report limited itself to the summary of a plaintiff's complaint in a lawsuit, as

indicated at the outset of this opinion. No attempt was made to give any other

version

Page 401 U. S. 289

of the story, and the next report ("  The killing of a Negro in Cleveland: 1969  ")

followed immediately after the end of the quotation.



In a chapter entitled "Conclusions," the Commission set forth its findings and

recommendations. These included a finding that

"police brutality by some State and local officers presents a serious and continuing

problem in many parts of the United States. Both whites and Negroes are the

victims, but Negroes are the victims of such brutality far more, proportionately,

than any other group in American society."

The recommendations included proposals for a grant-in-aid program to improve

the quality of state and local police forces and for passage of a federal statute

outlawing illegal police violence.  Id.  at 109-112. Since the series of incidents

described earlier in the report was the only evidence the Commission presented in

support of its findings and recommendations, there was a logically inevitable

implication that the Commission must have believed that the incidents described

had in truth occurred.

In light of the totality of what was said in Justice, we cannot agree that, when Time

failed to state that the Commission in reporting the Monroe incident had technically

confined itself to the allegations of a complaint, Time engaged in a "falsification"

sufficient, in itself, to sustain a jury finding of "actual malice." The author of the

Time article testified, in substance, that the context of the report of the Monroe

incident indicated to him that the Commission believed that the incident had

occurred as described. He therefore denied that he had falsified the report when

he omitted the word "alleged." The Time researcher, who had read newspaper

stories about the incident and two reports from a Time reporter in Chicago, as well

as the accounts of Pape's earlier career, had even more reason to suppose that

the Commission took the charges to be true.

Page 401 U. S. 290

Time's omission of the word "alleged" amounted to the adoption of one of a

number of possible rational interpretations of a document that bristled with

ambiguities. The deliberate choice of such an interpretation, though arguably

reflecting a misconception, was not enough to create a jury issue of "malice" under 



New York Times.  To permit the malice issue to go to the jury because of the

omission of a word like "alleged," despite the context of that word in the

Commission Report and the external evidence of the Report's overall meaning,

would be to impose a much stricter standard of liability on errors of interpretation

or judgment than on errors of historic fact.

New York Times  was premised on a recognition that, as Madison put it, "Some

degree of abuse is inseparable from the proper use of everything, and in no

instance is this more true than in that of the press." 4 J. Elliot's Debates on the

Federal Constitution 571 (1876). With respect to errors of fact in reporting events,

we said in  New York Times:

"A rule compelling the critic of official conduct to guarantee the truth of all his

factual assertions -- and to do so on pain of libel judgments virtually unlimited in

amount -- leads to . . . 'self-censorship.' Allowance of the defense of truth, with the

burden of proving it on the defendant, does not mean that only false speech will be

deterred. Even courts accepting this defense as an adequate safeguard have

recognized the difficulties of adducing legal proofs that the alleged libel was true in

all its factual particulars. . . . Under such a rule, would-be critics of official conduct

may be deterred from voicing their criticism, even though it is believed to be true

and even though it is in fact, true, because of doubt whether it can be proved in

court or fear of the expense of having to do so."

376 U.S. at  376 U. S. 279  .

Page 401 U. S. 291

These considerations apply with even greater force to the situation where the

alleged libel consists in the claimed misinterpretation of the gist of a lengthy

government document. Where the document reported on is so ambiguous as this

one was, it is hard to imagine a test of "truth" that would not put the publisher

virtually at the mercy of the unguided discretion of a jury.

In certain areas of the law of defamation,  New York Times  added to the tort law

of the individual States a constitutional zone of protection for errors of fact caused

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#279


by negligence. The publisher who maintains a standard of care such as to avoid

knowing falsehood or reckless disregard of the truth is thereby given assurance

that those errors that nonetheless occur will not lay him open to an indeterminable

financial liability. This protection would not exist for errors of interpretation were

the analysis of the Court of Appeals to be adopted, for once a jury was satisfied

that the interpretation was "wrong," the error itself would be sufficient to justify a

verdict for the plaintiff.

In  St. Amant v. Thompson, supra,  at  390 U. S. 731  , we said:

"Our cases . . . have furnished meaningful guidance for the further definition of a

reckless publication. In  New York Times, supra,  the plaintiff did not satisfy his

burden because the record failed to show that the publisher was aware of the

likelihood that he was circulating false information. In  Garrison v. Louisiana,  379

U. S. 64  (1964) . . . , the opinion emphasized the necessity for a showing that a

false publication was made with a 'high degree of awareness of . . . probable

falsity.' 379 U.S. at  379 U. S. 74  . . . . These cases are clear that reckless

conduct is not measured by whether a reasonably prudent man would have

published, or would have investigated before publishing. There must be sufficient

evidence to permit the conclusion that the defendant, in fact,

Page 401 U. S. 292

entertained serious doubts as to the truth of his publication. Publishing with such

doubts shows reckless disregard for truth or falsity, and demonstrates actual

malice."

Applying this standard to Time's interpretation of the Commission Report, it can

hardly be said that Time acted in reckless disregard of the truth. Given the

ambiguities of the Commission Report as a whole, and the testimony of the Time

author and researcher, Time's conduct reflected, at most, an error of judgment.

We have held that, if "the freedoms of expression are to have the  breathing

space' that they `need . . . to survive,'" misstatements of this kind must have the

protection of the First and Fourteenth Amendments.  New York Times, supra,  at 

https://sooperkanoon.com/case/102024/st-amant-vs-thompson#731
https://sooperkanoon.com/case/100757/garrison-vs-louisiana
https://sooperkanoon.com/case/100757/garrison-vs-louisiana
https://sooperkanoon.com/case/100757/garrison-vs-louisiana#74
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#271


376 U. S. 271  -272.

We would add, however, a final cautionary note. Nothing in this opinion is to be

understood as making the word "alleged" a superfluity in published reports of

information damaging to reputation. Our decision today is based on the specific

facts of this case, involving as they do a news report of a particular government

publication that purported to describe the specific grounds for perceiving in 1961

"a serious problem throughout the United States."

"Neither lies nor false communications serve the ends of the First Amendment,

and no one suggests their desirability or further proliferation. But to insure the

ascertainment and publication of the truth about public affairs, it is essential that

the First Amendment protect some erroneous publications as well as true ones."

St. Amant v. Thompson, supra,  at  390 U. S. 732  .

The judgment of the Court of Appeals is reversed, and the case is remanded for

further proceedings consistent with this opinion.

It is so ordered.

[For separate opinion of MR. JUSTICE BLACK,  see ante,  p.  401 U. S. 277  .]

Page 401 U. S. 293

* On January 24, 1963, after a jury finding of liability, judgment was entered

against Pape in the civil rights suit brought against him by Monroe. The jury

awarded Monroe damages of $8,000. Pape did not appeal, and the judgment was

satisfied.

MR. JUSTICE HARLAN, dissenting.

I would affirm the judgment of the Court of Appeals, essentially for the reasons

stated in Judge Duffy's opinion for that court. The treatment of this case by our

Court, however, prompts me to venture these additional comments.

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#271
https://sooperkanoon.com/case/102024/st-amant-vs-thompson#732
https://sooperkanoon.com/case/102876/monitor-patriot-co-vs-roy#277


I fully agree with the rule first enunciated in  New York Times Co. v. Sullivan,  376

U. S. 254  (1964), that restricts the liability of those who utter defamatory

falsehoods regarding public officials. We there recognized that, because

"erroneous statement is inevitable in free debate,"  id.  at  376 U. S. 271  , "neither

factual error nor defamatory content suffices to remove the constitutional shield

from criticism of official conduct."  Id.  at  376 U. S. 273  . But these considerations

did not persuade us to rule that the Constitution grants absolute immunity to

everyone, be it the news media or anyone else, who libels a public official, or to

conclude that the usual processes of law are inadequate for dealing with this kind

of litigation. Rather, we decided that the substantial First Amendment interests

implicated in any libel suit of this sort would be adequately served by a

constitutional rule that subjects such a statement to the sanctions of the common

law of libel only where it was uttered "with  actual malice' -- that is, with knowledge

that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not."  Id.  at 

376 U. S. 280

The step taken today, whereby this Court undertakes to judge, "on the specific

facts of this case,"  ante  at  401 U. S. 292  , whether a jury could reasonably find

that Time magazine's characterization of the Commission's report was sufficiently

inaccurate to permit the concomitant finding that it was published with "malice," is,

in my judgment, not warranted.

I can perceive no rational basis for distinguishing this case from one in which a

newspaper or an individual seeks to have this Court review the record upon which

a properly instructed jury found liability, where evidence

Page 401 U. S. 294

sufficient to support its verdict exists, and where these matters have been

reviewed by a court of appeals applying correct legal standards. As I see things,

the Court identifies no such distinguishing feature about this case.

While it is true, of course, that this Court is free to reexamine for itself the

evidentiary bases upon which rest decisions that allegedly impair or punish the

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#271
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#273
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#280
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#280
https://sooperkanoon.com/case/102877/time-inc-vs-pape#292


exercise of Fourteenth Amendment freedoms, this does not mean that we are, of

necessity, always, or even usually, compelled to do so. Indeed, it is almost

impossible to conceive how this Court might continue to function effectively were

we to resolve afresh the underlying factual disputes in all cases containing

constitutional issues. Nor can I discern in those First Amendment considerations

that led us to restrict the States' powers to regulate defamation of public officials

any additional interest that is not served by the actual malice rule of  New York

Times, supra,  but is substantially promoted by utilizing this Court as the ultimate

arbiter of factual disputes in those libel cases where no unusual factors, such as

allegations of harassment or the existence of a jury verdict resting on erroneous

instructions,  cf. New York Times, supra,  are present. While I am confident that

the Court does not intend its decision to have any such broad reach, I fear that

what is done today may open a door that will prove difficult to close.

Having determined that the court below properly defined the quality of proof

required of Pape by  New York Times  and that it applied the correct standard of

review in passing upon the trial judge's decision to grant a directed verdict --

determinations that I do not think my Brethren dispute -- I would stop the inquiry at

this point and affirm the judgment of the Court of Appeals.

SooperKanoon - India's Premier Online Legal Search - sooperkanoon.com


