
SooperKanoon - India's Premier Online Legal Search - sooperkanoon.com

St. Amant Vs. Thompson

St. Amant Vs. Thompson

SooperKanoon Citation : sooperkanoon.com/102024

Court : US Supreme Court

Decided On : Apr-29-1968

Appeal No. : 390 U.S. 727

Appellant : St. Amant

Respondent : Thompson

Judgement :

St. Amant v. Thompson - 390 U.S. 727 (1968)

U.S. Supreme Court St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727 (1968)

St. Amant v. Thompson

No. 517

Argued April 4, 1968

Decided April 29, 1968

390 U.S. 727

CERTIORARI TO THE SUPREME COURT OF LOUISIANA

SYLLABUS

https://sooperkanoon.com/
https://sooperkanoon.com/102024


Petitioner made a televised political speech in the course of which he read

questions which he had put to a union member, Albin, and Albin's answers; the

answers falsely charged respondent, a public official, with criminal conduct.

Respondent sued petitioner for defamation, and was awarded damages by the trial

judge. The trial judge, having considered  New York Times Co. v. Sullivan,  376 U.

S. 254  (1964), decided after the trial, denied a motion for a new trial. An

intermediate appellate court reversed the trial court's judgment, having found that

petitioner had not acted with actual malice within the meaning of the  New York

Times  rule,  i.e.,  with knowledge that petitioner's statements were false or with

reckless disregard of whether they were false or not. The State Supreme Court

reversed, finding that there had been sufficient evidence that petitioner had acted

in "reckless disregard" in that petitioner had no personal knowledge of

respondent's activities; relied solely on Albin's affidavit though there was no

evidence as to Albin's veracity; failed to verify the information with others who

might know the facts; did not consider whether the statements were defamatory,

and mistakenly believed that he had no responsibility for the broadcast because

he was merely quoting Albin.

Held:  In order that it can be found that a defendant, within the meaning of  New

York Times,  acted in "reckless disregard" of whether a defamatory statement

which he made about a public official is false or not, there must be sufficient

evidence to permit the conclusion that the defendant had serious doubts as to the

truth of his publication. Pp.  390 U. S. 730  -733.

(a) In a defamation action by a public official, reckless conduct is not measured by

whether a reasonably prudent man would have published the statement or would

have investigated before publishing. P.  390 U. S. 731  .

(b) The people's stake in the conduct of public officials is so great that neither the

defense of truth nor the standard of ordinary care would adequately implement

First Amendment policies. Pp.  390 U. S. 731  -732.

(c) A defendant's testimony that he acted in good faith is not conclusive as to that

issue, since the factfinder, in the light of all

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/102024/st-amant-vs-thompson#730
https://sooperkanoon.com/case/102024/st-amant-vs-thompson#731
https://sooperkanoon.com/case/102024/st-amant-vs-thompson#731


Page 390 U. S. 728

the surrounding circumstances. must determine whether the publication was

indeed made in good faith. P.  390 U. S. 732  .

(d) The evidence in this case is not sufficient to permit the conclusion that

petitioner acted in reckless disregard of whether the statements about respondent

were false or not. Pp.  390 U. S. 732  -73. .

250 La. 405, 196 So.2d 255, reversed and remanded.

MR. JUSTICE WHITE delivered the opinion of the Court.

The question presented by this case is whether the Louisiana Supreme Court, in

sustaining a judgment for damages in a public official's defamation action,

correctly interpreted and applied the rule of  New York Times Co. v. Sullivan,  376

U. S. 254  (1964), that the plaintiff in such an action must prove that the

defamatory publication "was made with  actual malice' -- that is, with knowledge

that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not." 376 U.S.

at  376 U. S. 279  -280.

On June 27, 1962, petitioner St. Amant, a candidate for public office, made a

televised speech in Baton Rouge, Louisiana. In the course of this speech, St.

Amant read a series of questions which he had put to J. D. Albin, a member of a

Teamsters Union local, and Albin's answers to those questions. The exchange

concerned the allegedly nefarious activities of E. G. Partin, the president of the

local, and the alleged relationship between Partin and St. Amant's political

opponent. One of Albin's answers concerned his efforts to prevent Partin from

secreting union records; in this answer, Albin referred to Herman A. Thompson, an

East Baton Rouge Parish deputy sheriff and respondent here:

"Now, we knew that this safe was gonna be moved that night, but imagine our

predicament, knowing

Page 390 U. S. 729

https://sooperkanoon.com/case/102024/st-amant-vs-thompson#732
https://sooperkanoon.com/case/102024/st-amant-vs-thompson#732
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#279


of Ed's connections with the Sheriff's office through Herman Thompson, who made

recent visits to the Hall to see Ed. We also knew of money that had passed hands

between Ed and Herman Thompson . . . from Ed to Herman. We also knew of his

connections with State Trooper Lieutenant Joe Green. We knew we couldn't get

any help from there, and we didn't know how far that he was involved in the

Sheriff's office or the State Police office through that, and it was out of the

jurisdiction of the City Police. [  Footnote 1  ]"

Thompson promptly brought suit for defamation, claiming that the publication had

"impute[d] . . . gross misconduct" and "infer[red] conduct of the most nefarious

nature." The case was tried prior to the decision in  New York Times Co. v.

Sullivan, supra.  The trial judge ruled in Thompson's favor and awarded $5,000 in

damages. Thereafter, in the course of entertaining and denying a motion for a new

trial, the Court considered the ruling in  New York Times,  finding that rule no

barrier to the judgment already entered. The Louisiana Court of Appeal reversed

because the record failed to show that St. Amant had acted with actual malice, as

required by  New York Times.  184 So.2d 314 (1966). The Supreme Court of

Louisiana reversed the intermediate appellate court. 250 La. 405, 196 So.2d 255

(1967). In its view, there was sufficient evidence that St. Amant recklessly

disregarded whether the statements about Thompson were true or false. We

granted a writ of certiorari. 389 U.S. 1033 (1968).

Page 390 U. S. 730

For purposes of this case, we accept the determinations of the Louisiana courts

that the material published by St. Amant charged Thompson with criminal conduct,

that the charge was false, and that Thompson was a public official, [  Footnote 2  ]

and so had the burden of proving that the false statements about Thompson were

made with actual malice as defined in  New York Times Co. v. Sullivan  and later

cases. We cannot, however, agree with either the Supreme Court of Louisiana or

the trial court that Thompson sustained this burden.



Purporting to apply the  New York Times  malice standard, the Louisiana Supreme

Court ruled that St. Amant had broadcast false information about Thompson

recklessly, though not knowingly. Several reasons were given for this conclusion.

St. Amant had no personal knowledge of Thompson's activities; he relied solely on

Albin's affidavit, although the record was silent as to Albin's reputation for veracity;

he failed to verify the information with those in the union office who might have

known the facts; he gave no consideration to whether or not the statements

defamed Thompson, and went ahead heedless of the consequences, and he

mistakenly believed he had no responsibility for the broadcast because he was

merely quoting Albin's words.

These considerations fall short of proving St. Amant's reckless disregard for the

accuracy of his statements about Thompson. "Reckless disregard," it is true,

cannot be fully encompassed in one infallible definition. Inevitably its outer limits

will be marked out through case-by-case adjudication, as is true with so many

legal standards

Page 390 U. S. 731

for judging concrete cases, whether the standard is provided by the Constitution,

statutes, or case law. Our cases, however, have furnished meaningful guidance

for the further definition of a reckless publication. In  New York Times, supra,  the

plaintiff did not satisfy his burden because the record failed to show that the

publisher was aware of the likelihood that he was circulating false information. In 

Garrison v. Louisiana,  379 U. S. 64  (1964), also decided before the decision of

the Louisiana Supreme Court in this case, the opinion emphasized the necessity

for a showing that a false publication was made with a "high degree of awareness

of . . . probable falsity." 379 U.S. at  379 U. S. 74  . MR. JUSTICE HARLAN's

opinion in  Curtis Publishing Co. v. Butts,  388 U. S. 130  ,  388 U. S. 153  (1967),

stated that evidence of either deliberate falsification or reckless publication

"despite the publisher's awareness of probable falsity" was essential to recovery

by public officials in defamation actions. These cases are clear that reckless

conduct is not measured by whether a reasonably prudent man would have

published, or would have investigated before publishing. There must be sufficient

https://sooperkanoon.com/case/100757/garrison-vs-louisiana
https://sooperkanoon.com/case/100757/garrison-vs-louisiana#74
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts#153


evidence to permit the conclusion that the defendant, in fact, entertained serious

doubts as to the truth of his publication. Publishing with such doubts shows

reckless disregard for truth or falsity and demonstrates actual malice.

It may be said that such a test puts a premium on ignorance, encourages the

irresponsible publisher not to inquire, and permits the issue to be determined by

the defendant's testimony that he published the statement in good faith and

unaware of its probable falsity. Concededly the reckless disregard standard may

permit recovery in fewer situations than would a rule that publishers must satisfy

the standard of the reasonable man or the prudent publisher. But  New York Times 

and succeeding cases have emphasized that the stake of the

Page 390 U. S. 732

people in public business and the conduct of public officials is so great that neither

the defense of truth nor the standard of ordinary care would protect against self-

censorship, and thus adequately implement First Amendment policies. Neither lies

nor false communications serve the ends of the First Amendment, and no one

suggests their desirability or further proliferation. But to insure the ascertainment

and publication of the truth about public affairs, it is essential that the First

Amendment protect some erroneous publications, as well as true ones. We

adhere to this view, and to the line which our cases have drawn between false

communications which are protected and those which are not.

The defendant in a defamation action brought by a public official cannot, however,

automatically insure a favorable verdict by testifying that he published with a belief

that the statements were true. The finder of fact must determine whether the

publication was indeed made in good faith. Professions of good faith will be

unlikely to prove persuasive, for example, where a story is fabricated by the

defendant, is the product of his imagination, or is based wholly on an unverified

anonymous telephone call. Nor will they be likely to prevail when the publisher's

allegations are so inherently improbable that only a reckless man would have put

them in circulation. Likewise, recklessness may be found where there are obvious

reasons to doubt the veracity of the informant or the accuracy of his reports. [ 



Footnote 3  ]

By no proper test of reckless disregard was St. Amant's broadcast a reckless

publication about a public officer. Nothing referred to by the Louisiana courts

indicates an awareness by St. Amant of the probable falsity of Albin's

Page 390 U. S. 733

statement about Thompson. Failure to investigate does not, in itself, establish bad

faith.  New York Times Co. v. Sullivan, supra,  at  376 U. S. 287  -288. St. Amant's

mistake about his probable legal liability does not evidence a doubtful mind on his

part. That he failed to realize the import of what he broadcast -- and was thus

"heedless" of the consequences for Thompson -- is similarly colorless. Closer to

the mark are considerations of Albin's reliability. However, the most the state court

could say was that there was no evidence in the record of Albin's reputation for

veracity, and this fact merely underlines the failure of Thompson's evidence to

demonstrate a low community assessment of Albin's trustworthiness or

unsatisfactory experience with him by St. Amant.

Other facts in this record support our view. St. Amant made his broadcast in June,

1962. He had known Albin since October, 1961, when he first met with members

of the dissident Teamsters faction. St. Amant testified that he had verified other

aspects of Albin's information, and that he had affidavits from others. Moreover,

Albin swore to his answers, first in writing and later in the presence of newsmen.

According to Albin, he was prepared to substantiate his charges. St. Amant knew

that Albin was engaged in an internal struggle in the union; Albin seemed to St.

Amant to be placing himself in personal danger by publicly airing the details of the

dispute.

Because the state court misunderstood and misapplied the actual malice standard

which must be observed in a public official's defamation action, the judgment is

reversed and the case remanded for further proceedings not inconsistent with this

opinion.

Reversed and remanded.

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#287


MR. JUSTICE BLACK and MR. JUSTICE DOUGLAS concur in the judgment of

the Court for the reasons set out in

Page 390 U. S. 734

their concurring opinions in  New York Times Co. v. Sullivan,  376 U. S. 254  ,  376

U. S. 293  (1964), and  Garrison v. Louisiana,  379 U. S. 64  ,  379 U. S. 79  , 80

(1964).

[  Footnote 1  ]

St. Amant had preceded this question and answer with other answers by Albin

asserting that Partin, on learning that a union member had written to the Secretary

of Labor charging that Partin had been stealing union funds, had become "pretty

riled up," and had decided to "get rid of the safe" containing the union records.

[  Footnote 2  ]

The Louisiana Supreme Court concluded, after considering state law, that a

deputy sheriff has "substantial responsibility for or control over the conduct of

governmental affairs," the test established by  Rosenblatt v. Baer,  383 U. S. 75  , 

383 U. S. 85  (1966), "at least where law enforcement and police functions are

concerned." 250 La. at 422, 196 So.2d at 261.

[  Footnote 3  ]

See, e.g., Curtis Publishing Co. v. Butts,  388 U. S. 130  ,  388 U. S. 169  -170

(WARREN, C.J., concurring in the result), and  388 U. S. 172  (BRENNAN, J.,

dissenting) (1967).

MR JUSTICE FORTAS, dissenting.

I do not believe that petitioner satisfied the minimal standards of care specified by 

New York Times Co. v. Sullivan,  376 U. S. 254  (1964). The affidavit that

petitioner broadcast contained a seriously libelous statement directed against

respondent. Respondent was a public official. He was not petitioner's adversary in

https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#293
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan#293
https://sooperkanoon.com/case/100757/garrison-vs-louisiana
https://sooperkanoon.com/case/100757/garrison-vs-louisiana#79
https://sooperkanoon.com/case/101465/rosenblatt-vs-baer
https://sooperkanoon.com/case/101465/rosenblatt-vs-baer#85
https://sooperkanoon.com/case/101465/rosenblatt-vs-baer#85
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts#169
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts#172
https://sooperkanoon.com/case/100960/new-york-times-co-vs-sullivan


the political contest. Petitioner's casual, careless, callous use of the libel cannot he

rationalized as resulting from the heat of a campaign. Under  New York Times, 

this libel was broadcast by petitioner with "actual malice" -- with reckless disregard

of whether it was false or not. The principle of  Curtis Publishing Co. v. Butts,  388

U. S. 130  (1967), in my opinion, should lead us to affirmance here.

The First Amendment is not so fragile that it requires us to immunize this kind of

reckless, destructive invasion of the life, even of public officials, heedless of their

interests and sensitivities. The First Amendment is not a shelter for the character

assassinator, whether his action is heedless and reckless or deliberate. The First

Amendment does not require that we license shotgun attacks on public officials in

virtually unlimited open season. The occupation of public officeholder does not

forfeit one's membership in the human race. The public official should be subject

to severe scrutiny and to free and open criticism. But if he is needlessly,

heedlessly, falsely accused of crime, he should have a remedy in law.  New York

Times  does not preclude this minimal standard of civilized living.

Petitioner had a duty here to check the reliability of the libelous statement about

respondent. If he had made a good faith check, I would agree that he should be

protected

Page 390 U. S. 735

even if the statement were false, because the interest of public officials in their

reputation must endure this degree of assault. But since he made no check, I

agree with the Supreme Court of Louisiana that  New York Times  does not

prohibit recovery. I would affirm.

SooperKanoon - India's Premier Online Legal Search - sooperkanoon.com

https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts
https://sooperkanoon.com/case/101598/curtis-pub-co-vs-butts

